КОНСТРУКТИВНІ
ПРОПОЗИЦІЇ ПОЛТАВЦІВ ВРАХОВАНО
В ДООПРАЦЬОВАНОМУ ЗАКОНОПРОЕКТІ З
ПЕНСІЙНОЇ РЕФОРМИ
З урахуванням громадського обговорення пенсійної
реформи , яке проводиться в області на виконання розпорядження голови
облдержадміністрації О.Удовіченка від 29.12.2010р. № 505, Кабінетом Міністрів
України 31.05.2011р. внесено на повторний парламентський розгляд доопрацьований
законопроект "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування
пенсійної системи".
Насамперед, в проекті Закону передбачено нові підходи
до поетапного підвищення пенсійного віку, яке було найбільш дискусійним та не
зовсім прийнятним під час громадського обговорення.
З цією метою Урядом передбачено додаткові заходи щодо зацікавлення
осіб до більш тривалого трудового життя та стимулювання до більш пізнього
виходу на пенсію.
Зокрема, новими урядовими новаціями передбачено тимчасово,
протягом наступних 3 років, надати можливість добровільного виходу на пенсію
непрацюючим жінкам при досягненні 55 років.
При цьому,
загальний пенсійний вік для
жінок, які претендують на пенсію передбачено поетапно підвищити з 55 до 60
років починаючи з 1 вересня 2011 року, поступово збільшуючи його на 6 місяців
кожного року протягом наступних 10 років.
Законопроектом також збережено раніше пропоновані компенсатори
у зв’язку із підвищенням пенсійного віку для жінок – за кожні півроку більш
пізнього виходу на пенсію жінка одержить збільшену на 2,5 відсотки пенсію (за 5
років відстрочки пенсія збільшиться на 25 відсотків).
Більш того, законопроектом модернізовано нині існуючі
правила відстрочки виходу на пенсію, якою практично ніхто з громадян раніше не
користувався. Зокрема, в межах перших 5 років відстрочки пенсії підвищуватимуться на 0,5
відсотка за кожен місяць більш пізнього виходу на пенсію.
У разі роботи
понад 5 років – розмір такого компенсатора збільшуватиметься на 0,75 відсотка
за кожен добровільно відстрочений місяць
виходу на заслужений відпочинок.
Що стосується підвищення пенсійного віку для
чоловіків, то воно стосуватиметься лише тих, які працюють на державній службі.
Таке підвищення передбачено здійснити до 62 років, починаючи з 2013 року,
поступово (а не одноразово, як пропонувалося раніше) за 4 роки. Цей вік буде
граничним, інститут продовження перебування на державній службі буде скасовано.
Це не всі зміни, які стосуються так званих спеціальних
пенсій, які передбачається суттєво наблизити
до загального Закону.
Зокрема, рівень обмеження цих пенсій буде зменшено з
12-ти прожиткових мінімумів для непрацездатних громадян до 10-ти таких величин (в
грошовому виразі на сьогодні – це 7640 грн.).
При цьому, такому обмеженню підлягатимуть не тільки
пенсії, призначені після введення пенсійної реформи, а й ті, які нараховані
раніше, як і пропонувалося в чисельних зверненнях громадськості області.
Також при обчисленні спеціальних пенсій передбачено зменшення
їх розмірів з 90 до 80 відсотків заробітної плати державних службовців, яку також
пропонується обмежити сумою заробітної плати, на яку нараховується єдиний
соціальний внесок – 14400 тис. грн.
Крім цього, виплату дострокових (за півтора року)
пенсій державним службовцям, депутатам, прокурорам, суддям передбачено проводити
лише непрацюючим пенсіонерам, чого не було раніше.
З метою ліквідації зрівнялівки в пенсіях, коли 2/3
пенсіонерів отримують виплати до 1 тис. грн. незалежно від стажу і заробітку,
Урядом також пропонуються відповідні зміни.
Вони полягають насамперед в підвищенні мінімально
необхідного страхового стажу для одержання пенсії за віком з 5 до 15 років.
Також для новопризначених пенсій підвищується й нормативна тривалість стажу для
призначення пенсії у мінімальному розмірі: для жінок з 20 до 30 років та для
чоловіків з 25 до 35 років.
Протягом наступних 10 років заплановано збільшити й необхідну
вислугу для призначення пенсії військовослужбовцям та деяким іншим особам з 20
до 25 років, запровадивши при цьому її календарне, а не пільгове обчислення,
яке існує на даний час та дозволяє вихід на дострокову пенсію деяких категорій
не в зовсім виправданому молодому віці.
Напротивагу цьому, з метою покращення умов пенсійного
забезпечення інших працівників бюджетної сфери (освіти, культури, охорони
здоров’я та соціального захисту) при виході на пенсію пропонується запровадити
одноразову допомогу у розмірі 10 призначених їм пенсій.
Для додаткового зменшення диспропорцій у розмірах
пенсій, призначених у різні роки, пропонується переглянути окремі норми і щодо порядку
призначення та перерахунку пенсій. Зокрема, для призначення пенсії розмір
середньої заробітної плати буде визначатися не за минулий календарний рік, а за
три календарні роки перед зверненням за призначенням пенсії.
Перерахунок призначених пенсій працюючим пенсіонерам
через кожні два роки роботи буде проводитися із середньої заробітної плати, з
якої раніше було призначено або перераховано пенсію. Це унеможливить ті
негативні моменти, які спостерігаються на даний час, коли за два роки роботи
пенсію за судовим рішенням можна збільшити до 70%.
Після прийняття пенсійної реформи працюючим
пенсіонерам отримувана пенсія в період роботи не буде підвищуватися в зв'язку
із зростанням соціальних стандартів чи з інших підстав, а тим працюючим пенсіонерам,
які отримують дострокову пенсію за вислугу років, перерахунок з урахуванням
додаткового стажу здійснюватиметься лише після досягнення нового пенсійного
віку.
Новим законопроектом з пенсійної реформи пропонується
також проводити призначення пенсій із заробітної плати не лише за даними наявного
з 01.07.2000р. персоніфікованого обліку. За бажанням особи таке нарахування
може здійснюватися і з урахуванням заробітної плати за 60 місяців до вказаної
дати, але за умови, що оплата праці буде підтверджена архівними бухгалтерськими
документами, що унеможливить використання недостовірних чи фальшивих довідок
про зарплату.
В проекті Закону удосконалено також раніше запропонований
Урядом механізм обчислення коефіцієнту заробітної плати. Це стосується осіб,
які одержували допомогу по безробіттю або здійснювали догляд за дитиною до 3-х
років, дитиною-інвалідом, 80-річним. Ці періоди будуть виключатися із загального
періоду, за який буде братися зарплата для пенсії, що сприятиме збільшенню її
розміру.
Низка нових урядових ініціатив стосується також і
запровадження накопичувальної пенсійної системи, яке передбачено здійснити починаючи
з року, в якому буде забезпечено бездефіцитність бюджету Пенсійного фонду, який
в нинішньому році передбачено зменшити до 17,8 млрд. гривень.
Учасниками цієї системи будуть особи, яким на дату її запровадження
виповниться не більше 35 років. Розмір страхового внеску в накопичувальні
пенсійні рахунки для таких громадян передбачається встановити на рівні 2
відсотків зарплати (доходу) із подальшим його щорічним підвищенням на один
відсоток до досягнення 7 відсотків.
Адміністрування страхових внесків накопичувальної
системи здійснюватиметься Пенсійним фондом України. Через 2 роки після початку
сплати страхових внесків до цієї системи її учасники матимуть право обирати недержавні
пенсійні фонди, в яких накопичуватимуться їх пенсійні кошти.
Накопичувальна система пенсійного страхування
дозволить урізноманітнити джерела отримання особою доходів у старості і
залучити додаткові інвестиції в економіку держави та нашої області, що
сприятиме додатковому підвищенню добробуту всіх полтавців.
Пенсійний вік запропоновано підвищувати
по новому
Згідно з доопрацьованим Урядом України законопроектом
з пенсійної реформи встановлено нові підходи до підвищення пенсійного віку в
Україні.
Зокрема,
до 1 січня 2015 року право виходу
на пенсію у віці 55 років матимуть жінки за наявності страхового стажу не менше
30 років та за умови звільнення з роботи.
В таких випадках
розмір належної пенсії жінок зменшується на 0,5 відсотка за кожний повний чи
неповний місяць, яких залишилося до досягнення нового пенсійного віку. Новим
пенсійним віком для жінок є 60-тирічний рубіж. Проте до досягнення 60-ти
річного віку право на повну пенсію за віком матимуть жінки 1961 року народження
і старші після досягнення ними такого віку:
– 55 років – якщо
вони народилися до 31 серпня
1956 року включно;
– 55 років 6
місяців – народилися з 1 вересня 1956 року по 28 лютого 1957 року;
– 56 років – народилися
з 1 березня 1957 року по 31 серпня 1957 року;
– 56 років 6
місяців – народилися з 1 вересня 1957 року по 28 лютого 1958 року;
– 57 років – народилися
з 1 березня 1958 року по 31 серпня 1958 року;
– 57 років 6
місяців – народилися з 1 вересня 1958 року по 28 лютого 1959 року;
– 58 років – народилися
з 1 березня 1959 року по 31 серпня 1959 року;
– 58 років 6
місяців – народилися з 1 вересня 1959 року по 29 лютого 1960 року;
– 59 років – народилися
з 1 березня 1960 року по 31 серпня 1960 року;
– 59 років 6
місяців – народилися з 1 вересня 1960 року по 28 лютого 1961 року.
Зменшення розміру пенсії за віком в разі виходу на
заслужений відпочинок відразу після 55-ти років до досягнення нового вікового
цензу буде проводитися протягом усього періоду отримання пенсії.
У разі коли жінка, якій призначено пенсію до досягнення
нового пенсійного віку, працевлаштувалася, виплата дострокової пенсії на час
роботи буде припинятися. У цьому випадку після досягнення нового пенсійного віку
відсоток, на який зменшено розмір пенсії переглядається з урахуванням кількості
повних місяців страхового стажу, набутого за період роботи після дострокового виходу
на пенсію.
Новим законопроектом передбачені також компенсатори у
зв'язку з підвищенням пенсійного віку жінкам, які народилися у період з 1
вересня 1956 року по 31 грудня 1961 року. Після виходу на пенсію за новим пенсійним
віком їм встановлюється підвищення до пенсії в розмірі 2,5 відсотка за кожні
шість місяців більш пізнього виходу на пенсію, починаючи з 55 років до
досягнення ними 60-річного віку.
Також суттєво переглянуто існуючі в даний час
компенсатори в разі добровільної відстрочки в призначенні пенсії. Зокрема,
чоловікам і жінкам, які набули право на пенсію за віком, але після досягнення
пенсійного віку (нового – для жінок), виявили бажання працювати і одержувати
пенсію з більш пізнього віку, пенсія за віком буде додатково підвищуватися в
такому порядку:
– на 0,5 – за кожний повний місяць страхового стажу
після досягнення пенсійного віку у разі відстрочення виходу на пенсію на строк
до 60 місяців;
– на 0,75 – за кожний повний місяць страхового стажу
після досягнення пенсійного віку у разі відстрочення виходу на пенсію на строк
понад 60 місяців.
Новим пенсійним законопроектом передбачено також
поетапне до 62-х років підвищення пенсійного віку для чоловіків-держслужбовців.
Зокрема, до досягнення 62-х років право на пенсію держслужбовця матимуть чоловіки
1955 року народження і старші після досягнення ними такого віку:
– 60 років 6 місяців – якщо вони народилися з 1
січня 1953 року по 31 грудня 1953 року;
– 61 рік –
народилися з 1 січня 1954 року по 31 грудня 1954 року;
– 61 рік 6 місяців – народилися з 1 січня 1955
року по 31 грудня 1955 року.
Новий
законопроект з пенсійної реформи пропонується ввести в дію з 01.09.2011р.
|